Uitstel alcoholgebruik jongeren is doelmatige preventie

23 september 2011

Het uitstellen van alcoholgebruik onder jongeren is een doelmatige alcoholpreventie. Dat concludeert Ina Koning in haar proefschrift. Zij promoveert 30 september 2011 aan de Universiteit Utrecht.

Veel ouders geloven dat verbieden van alcohol geen zin heeft en zelfs averechts zou werken. Door het te verbieden gaan ze juist drinken. “Dit is echter niet waar”, stelt Koning in haar proefschrift. “Als ouders streng zijn en regels stellen, blijkt dat te werken. Jongeren beginnen dan later met drinken. Bovendien: als deze jongeren 16 jaar zijn, drinken ze juist minder alcohol.”

Preventie van Alcoholgebruik in Scholieren

Koning heeft voor dit project, ‘Preventie van Alcoholgebruik in Scholieren’ (PAS) gedurende vijf jaar meer dan 3.000 jongeren en hun ouders gevolgd. De onderzoekster concludeert dat succesvol uitstellen van wekelijks drinken onder jongeren alleen werkt als zowel de ouders als hun kinderen geïnformeerd worden over de nadelen van alcoholgebruik op jonge leeftijd. “Die gecombineerde aanpak is essentieel voor het slagen van alcoholpreventie. Alleen ouders of alleen jongeren informeren werkt niet.”

Symposium ‘Sweet Sixteen’

Op donderdagmiddag 29 september 2011 verzorgt Koning het symposium ‘Sweet Sixteen; rethink the way you drink’. Wetenschappers uit binnen- en buitenland presenteren tijdens deze bijeenkomst hun onderzoek naar factoren die van invloed zijn op het alcoholgebruik onder jongeren ouder dan 16 jaar.

Links